De potentie van ‘groene klimaatpleinen’ om burgers te motiveren om hun tuinen klimaatbestendig in te richten
Samenvatting project
Dit PPS project richt zich op de ‘proof of concept’(TRL3) van groene klimaatpleinen om een brede en diverse groep van burgers te motiveren om klimaatmaatregelen te nemen in de tuinen. Ruimtelijke klimaatadaptatie is een opgave waar waterschappen, samen met gemeenten, provincies en rijk aan werken (onder meer via Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie – DPRA). Maar 60% van stedelijke zone is particulier bezit. Daar valt dus nog veel winst te behalen, wanneer het gaat om klimaatbestendige inrichting van steden.
Het project onderzoekt daarom de rol van 'groene klimaatpleinen' om deze burgers te motiveren om klimaatmaatregelen te nemen in hun tuinen.
Groene klimaatpleinen zijn fysieke ontmoetingsplekken in tuincentra, geïntroduceerd door Tuinbranche Nederland. Ze bieden informatie en producten (of ook klimaatmaatregelen genoemd verderop) aan rond vier klimaatthema's. Met jaarlijks 60 miljoen bezoekers hebben tuincentra een enorme potentie om klimaatvriendelijke tuinaanpassingen te stimuleren. Het project onderzoekt of deze groene klimaatpleinen daadwerkelijk gedragsverandering bewerkstelligen en wie ze wel en niet bereiken, inclusief kwetsbare groepen zoals ouderen en financieel benadeelde mensen. Het bereiken van burgers is vaak lastig omdat de manier waarop informatie en producten worden aangeboden, niet aansluit bij het informatie zoekgedrag en bij de belevingswereld van deze diverse groep van burgers. Sommigen zoeken immers zelfs helemaal geen informatie. We verwachten dat groene klimaatpleinen daar wel in slagen omwille van enkele typische eigenschappen. Dus: het projectvoorstel zal de impact van deze groene klimaatpleinen op gedrag van burgers analyseren.
Meer specifiek:
• Leiden groene klimaatpleinen ertoe dat de klimaatproducten meer verkocht worden, dan in tuincentra zonder een groen klimaatplein? – dus gaan zij ook echt klimaatmaatregelen kopen/inrichten in de tuin?
• Wie wordt bereikt, wie nog niet? Worden kwetsbare burgers ook bereikt?
• Waardoor worden burgers gemotiveerd? Door de informatie en producten, door de medewerkers, door de website?
• En op basis van al deze bevindingen, wat zijn dan de mogelijke verbeteringen van de groene klimaatpleinen om de impact te maximaliseren?
Verkoopcijfers worden geanalyseerd en er worden enquêtes en interviews uitgevoerd bij een aantal groene klimaatpleinen die verspreid liggen in Nederland. Die groep van participerende groene klimaatpleinen kunnen gezien worden als experimentele cases die gebruikt worden om bewijs te verzamelen over de aannames (of hypothesen) die er momenteel zijn over de potentiële impact ervan op burgers.
Onderzoeksproducten omvatten een presentatie, achtergrondrapport en infographic. De producten worden gedeeld binnen het projectconsortium en verspreid communicatiekanalen en netwerken van de consortiumpartners, om opschaling van groene klimaatpleinen over heel Nederland te bevorderen. Het beoogt ook nauwere samenwerking tussen Tuinbranche Nederland, tuincentra, waterschappen en eventuele andere overheden om informatie en producten/klimaatmaatregelen beter af te stemmen op lokale klimaatadaptatie-uitdagingen en moeilijk te bereiken doelgroepen. Klimaatpleinen zouden zelfs een sensibiliseringskanaal rondom klimaatverandering voor burgers kunnen worden. Zo zullen steeds meer burgers aan de slag gaan met klimaatmaatregelen in de tuin en zal op termijn het stedelijk gebied klimaatbestendig zijn en zelfs een klimaatbestendig en waterrobuust Nederland in 2050.